top of page
Blog: Instagram

Blogbejegyzések

Az összes bejegyzés egy helyen!

Üdvözöllek a Blogbejegyzések oldalon, ahol a The Kim Family - egy koreai-magyar család mindennapjairól olvashatsz érdekességeket. Kellemes időtöltést kívánok!

Blog: Welcome
Blog: Blog2

Miért nincs "olyan" testszaguk a koreaiaknak? - Harc a Hyperhidrosis ellen


Hogy mit keres egy ilyen tartalom ezen a blogon, azt majd hamarosan megértitek. Nem, most nem kultúrális különbségről lesz szó.. sokkal inkább genetikáról, ami alapjaiban megkülönbözteti az európai embert az ázsiaitól. És lehet, hogy "tabu"-ként gondolunk rá, kimondatlan - mégis sokmindenre ad magyarázatot ha beszélünk róla. És hogy ne legyen "egyszerű" a dolog - az én esetemben egy olyan szemüvegen keresztül vizsgáljuk a koreaiak nem ízzadnak vs. mindenki más igen témát, hogy nem a hétköznapi ízzadást, de annak a kóros mértékére térünk ki. De higyjétek el, hogy bárki számára érdekes lehet ez az írás, mert ha azt gondolod magadról - "Én nem vagyok ízzadós" - egy koreai orrával "szimatolva" akkor is valószínűleg bűzlesz... XD


De hogy ne érezd magad annyira ramatyul emiatt - a saját példámmal, tapasztalataimmal fogom Neked szemléltetni ezt a különbséget - hidd el, nálam rosszabb nem sok létezik...


Az én történetem:

Ez az egyik legérzékenyebb téma, amiről sosem mertem senkivel beszélni - leszámítva az anyukámat. És ez nem más, mint a hónalj ízzadás. Nem "egyszerű" ízzadásról beszélek - ami akkor jellemző ha néhány km-t futottál, vagy intenzíven túráztál, vagy egyéb fizikailag megterhelő tevékenység hatására jött létre - hanem arról, amikor télen-nyáron, gyakorlatilag bármely pillanatban elönt a verejték. Ezt a tudomány Hyperhidrosis néven említi. A Hyperhidrosis olyan abnormális ízzadás, melynek során az ízzadás folyamatosan, kontrollálhatatlanul és nagy mennyiségben jelentkezik. Eredményeképp a ruhák hónalj környékén folyamatosan akár tenyérnyi területen ízzadságfoltosak, elszíneződnek, az illetőnek napi többször ruhát kell cserélnie és jellemzően semmilyen dezodor, ízzadásgátló kozmeikum nem enyhíti az ízzadást. A folyamatos ízzadás még télen is jelen van, ami különösen rossz mert még nagykabát alatt is fázik az ember, sőt megfázhat.


Amint a tinédzser korba léptem, és a verejtékmirigyek megkezdék "áldatlan" munkájukat, folyamatosan szenvedtem a Hyperhidrosis-tól. Bár akkor még nem tudtam nevén nevezni - és abban sem voltam biztos, hogy mennyire számított "kórosnak" az akkori ízzadásom - de visszatekintve már akkor is meghaladta a "normál" tartományt. Biztos vagyok benne, hogy van köztetek olyan Olvasóm, aki nagyon is jól tudja milyen problémákat szül ez a mindennapokban. Már egész fiatalként meg kellett tanuljak együttélni ezzel a problémával, mert nagyon hamar kiderült számomra, hogy semmilyen dezodor nem használ. Onnantól kezdve nem vehettem fel azt a ruhát, amit szerettem volna - ami mint cseperedő "hölgy" igen rosszul esett. A legtöbb ruhám sötét árnyalatú volt, amin az ízzadság nem látszódott meg annyira, vagy olyan anyagból készült, ami nem szívta fel a verejtéket - tipikusan a szintetikus anyagok tartoznak ide. Attól, hogy másnak nem volt feltűnő a bevetett praktikákkal az ízzadásom, én nagyon is éreztem, hogy folyton vízes a hónaljam. Folyton! És ez olyan szintű diszkomfortot jelentett, hogy nagyon sokszor nem tudtam 100%-ig arra koncentrálni amit éppen csináltam, mert azon kattogott az agyam hogy - ez tök ciki! Hogy vajon mikor fogja más meglátni, vagy szólni érte? Utáltam magam emiatt! És ahogy felnőttem, a problémám úgy ült a nyakamon, jó néhány kellemetlen pillanatot szülve. De emellett még mindig ott volt a "szag" kérdése. Nem elég, hogy irdatlanul szakadt rólam a víz ha kell ha nem, de még ráadásul borzasztó kellemetlen szaga is volt. Bármilyen parfümöt vagy dezodort használtam, annak az illatát sosem éreztem, mert egyszerűen annyira erős volt a verjeték bűze, hogy a kellemes parfül illat pillanatok alatt elillant. Fúj! Fúj? Valóban fúj? Hogy a legaprólékosabb higiénia mellett is valakinél ilyen szintű ízzadás van... az nem tabu. Én is annak kezeltem, mert ciki volt róla beszélni, és fiatal koromba nem is tudtam vele mit kezdeni. Ellenben az "ízzadás" engem kicsinált.. olyan szintű kisebbség érzést és önértékelési problémákat okozott, olyan sok megalázó pillanatot, amikor legszívesebben elsülyedtem volna.


A "jó illatú" koreai Férj:


Amikor megismertem a Férjemet, emlékszem első találkozáskor megállapítottam, hogy mennyire ápolt.. mennyire jó illata van!! Kicsivel később pedig rádöbbentem, hogy kicsit sem, de tényleg egyáltalán NEM ízzad a Férjem sőt még testszaga sincs! Ez még jobban megnehezítette a dolgom önértékelés téren. Emlékszem mikor bementünk együtt egy drogériába és Ő úgy nézegette a dezodorokat, mint valami gyermek az új játékját. Nem csoda, hiszen Koreában szinte egyáltalán nem is árulnak dezodorokat vagy hónalj sprayket - ritka mint a fehér holló - ahogy mondani szokás. Ő csupán hóbortból, csupán a kíváncsiság miatt szeretett volna kipróbálni egyet, nem azért mert erre bármi szüksége lett volna. Szerencsés.. Akkoriban, mikor még csak ismerkedtünk megkérdeztem tőle, mi az, amit a magyarokról gondol és nem éppen pozitív benyomás? Azt válaszolta - hogy büdösek vagyunk. XD És ezt nem csak Rám értette, hanem teljesen általánosságban. Persze ezt rossz volt így hallani Tőle - pedig semmi bántót nem akart mondani, csak egy őszinte vélemény - és ha kicsit utánajárunk a dolgoknak, akkor rögtön megértjük, hogy miért árasztunk magunkból "elviselhetetlen" szagot a koreaiak szerint.


Miért nem ízzadnak a koreaiak?


A Bristoli Egyetem évekkel ezelőtti kutatási eredményeiből kapunk tudományosan választ erre a kérdésre. Rájöttek ugyanis, hogy a szag probléma fő bűnöse a génekben keresendő, amit úgy hívnak ABCC11 gén. Míg az európaiak esetében közel 98%-ban megtalálható ez a gén, addig (a legtöbb kelet-ázsiai és) a koreai lakosság csupán 0,006 százaléka rendelkezik vele, mely világ szinten a legalacsonyabb arány. A koreaiaknál jellemzően az említett ABCC11 gén mutációja van jelen, mely megváltoztatja az ízzadság összetételét.

Ráadásul egy érdekes összefüggés miatt akár otthon is egyszerűen megállapítható, hogy ki az, aki ezzel a génnel rendelkezik. Azok ugyanis, akiknek a fülzsírja száraz jellemzően nem rendelkeznek azokkal a baktériumokkal, amik a hónaljban is termelődnek. Ezt a The Guardian cikkje úgy magyarázza, hogy a száraz fülzsírt termelő embereknél nincs jelen az a fehérje, amely a verejtéket a hónalj pórusaiba szállítja.


Ezt természetesen azonnal ellenőriztem a Férjemnél - de nem lepődtem meg a válaszán. Teljesen száraz a fülzsírja, míg az enyém... hát hadd ne ecseteljem XD Az elmélet azonban beigazolódott.


A témában egyébként számos cikk, interjú, youtube videó található. Ez az egyik a sok közül (angol tudás szükséges) amit érdemes megnézni, hogyan kezelik a koreaiak a "nyugati ember szag" témát.



A Koreában tett látogatásaim során ez az ízzadás dolog még nagyobb nyomást helyezett Rám. Ki az, aki a leendő Apósa-Anyósa előtt úgy akarna megjelenni, hogy teljesen leveri a víz, és ráadásul még "bűzölög" is? Pláne, hogy láthattuk a koreaiak genetikailag nem ízzadnak és emiatt nincs is hozzászokva az orruk a testszaghoz. Szóval mindig próbáltam nagyon óvatos lenni ilyenkor.


Megoldások a Hyperhidrosisra:


Sokáig - (legalábbis én egy évezrednek éltem meg, amíg) nem volt meg az anyagi önállóságom ahhoz, hogy az egyszerű drogériás ízzadásgátlókon kívül költségesebb eljárással lépjek fel a problémám ellen. Az alábbiakban ezekről szerezett tapasztalataimat szeretném megosztani Veletek:

Az egyik megoldás amit alkalmaztam, az a botox-os hónaljkezelés. A botox bár idegméreg csupán nagyon kis mennyiségben fecskendezik a hónaljba több ponton. Nem túl kellemes úgy feküdni 1 órán keresztül, hogy szúrkálják a hónaljad, de a cél érdekében nagyon hősiesen viseltem. A botox hatása már a következő héten érezhető. Kb olyan, mintha hirtelen valaki végre elzárta volna a csapot odabent. Hihetetlen volt megtapasztalni azt, milyen az amikor száraz a hónaljam! Ez a fajta kezelés teljesen ártalmatlan az emberi szervezetre, a botox kb 8-10 hónap alatt kiürül, ami azt eredményezi, hogy a verejtékmirigyek újra buzgón elkezdenek dolgozni. A botoxos kezelést nyár elejére terveztem és kb a következő év elejéig tartott ki nálam. A botoxos ízzadságcsökkentő kezelés ára kb 100 000 Ft egy alkalommal és mint láthatjuk nem örök érvényű. Így hosszú távon nem túl kifizetődő. Mégis, aki már mindet próbált előtte - ilyen-olyan kencéket - és semmi sem használt annak egy alternatívaként ez működhet. Kétszer vállaltam be ezt a fajta kezelést. Először, mint ahogy írtam egészen jó eredménnyel - közel 1 éves hatásidővel. Másodszor még hosszabb időtartamra számítottam. Sajnos csalódnom kellett. A második alkalommal már a szúrásokat is valahogyan kevésbé viseltem el, sokszor felszisszentem és egy örökkévalóságnak tartott a kezelés. Az eredmény mindössze néhány hónapig volt hatásos, akkor sem 100%-osan. Fél év után alattomosan ismét megjelent az ízzadás és 1 év múlva már elviselhetetlenné vált. Emiatt úgy döntöttem hogy ezúttal más kezelést választok.


Örökké tartó hatás? - Miradry vélemény:


Erről a kezelésről elég frissek a tapasztalataim és ez nem más mint a Miradry kezelés. A Miradry kezelés során gyakorlatilag mikrohullám segítségével kiégetik a bőr mélyén elhelyezkedő ízzadság és bűz mirigyeket - melynek hatására azok megszűnnek - többé nem nőnek vissza. Elég drasztikus kezelésnek hangzik és én magam is rengeteg forrásból tájékozódtam mielőtt bevállaltam volna. Ezek főleg külföldi youtube-os véleményvideók, cikkek, interjúk voltak.

A Miradry-al gyakorlatilag a hónaljízzadás örökre megszűnik vagy drasztikus mértékben csökken. Ezzel a kezeléssel már korábban is szemeztem, de kétségeim voltak azzal kapcsolatban, hogy olyan beavatkozásra adjam a fejem ami "valamit" örökre megváltoztat a testemben. Azóta számos információt felhalmoztam a Miradry-al kapcsolatban - a leggyakoribb félelem pl. az hogy ha megszűntetjük az ízzadást a hónaljban, akkor más területen fogunk-e fokozottan ízzadni - a válasz NEM, mivel a hónaljban lévő ízzadságmirigyek a teljes testünk ízzadságmirigyének csupán 2%-át teszik ki. Tehát ennek a "kipusztítása" nem okoz semmilyen egyensúly felborulást. Rengeteg páciens beszámolót olvastam és néztem videós véleményeket a kezelésről, mely egytől egyik nagyon pozitív volt számomra és magában hordozta a reménysugárt, hogy nem kell életem végégi botoxxal szúratni magam ha nem akarok ízzadni. A kezelés elvégeztét persze az is sürgette, hogy olykor a férjem megjegyezte: "Kiment a botox hatása?" - Jah igen... máris érzi, hogy ismét bűzlök. És azt a fajta szégyenérzetet sem szerettem volna átélni, hogy a "rózsaillatú" koreai családom előtt bűzölögjek.. A Miradry kezelés drága... drága de ha minden jól megy akkor egyetlen kezelés örökre megoldja ezt a problémát, amivel sokkal többen küzdenek, mint azt bárki gondolná.


Így történt, hogy rövid időn belül a kezelőszékben találtam magam. A kezelés előtt a doktornő minden kérdésemre készséggel válaszolt. Maga a kezelés kb 1 órás volt. Nem is tudom igazán, mert közben sokat beszélgettünk a doktornővel. Először fertőtlenítés majd érzéstelenítés következetett - ez volt az egyedüli kellemetlen szúrkálás, mert ezután teljesen elzsibbadt a hónaljam. A kezelőfej az első másodpercekben mélyreható mikrohullámot sugárzott a mirigyek felé, majd ezután rögtön hűteni kezdte a bőr felületét. Ha jól emlékszem mindkét hónaljamba 28 ilyen "lövést" kaptam. Amint befejeztük máris kaptam egy-egy jégakut a hónaljaimba - de már akkor elkezdett dagadni mindkettő. Amikor kiléptem a kapun máris szinte teniszlabda méretű duzzadás volt mindkét hónaljamban és mivel még az érzéstelenítő hatott, a jégaku is folyton kicsúszott. Nem éreztem mennyire kellene szorosan tartsam..

Aznap késő délutánra már kiment az érzéstelenítő hatása is, és elkezdett "égni" mindkét hónaljam. A jégakut buzgón cserélgetve pakoltam a hónom alá, de nem fogok hazudni... igazán rossz passzban voltam. A duzzanat hatalmasra nőtt - nem tudtam leereszteni a karjaimat és egyéb mozgást sem igen tudtam velük elvégezni. A férjem szívószállal itatott mert még a poharat sem tudtam megfogni. Danikám is felmérte a helyzetet hamar, és nagyon segítőkész volt. Az első éjszaka alig bírtam aludni - gyakorlatilag csak egy pozícióban, hónom alatt a jégakukkal . Aztán ez picit jobb lett.... de megmondom őszintén Nektek, hogy a kezelés elején azt ígérik kb 3 nap a felépülés. Számomra ez inkább 3 hét volt, amiből az első két hét okozott kellemetlenségeket - duzzadt, égő hónalj a fájdalomcsillapító és a jégakuk ellenére, illetve korlátozott mozgásképességet (az öltözés is nagyon lassan ment, Danit nem tudtam felemelni..stb.) . Közben a hónaljam változatos színeket is öltött... kék, lila, zöld, sárga.. Szó mi szó - a kezelés utáni napok-hetek igen megpróbáltató volt, de végig az lebegett a szemem előtt, hogy most aztán vége, elkaptalak Hyperhidrosis. Nincs több kellemetlen pillanat!


A Miradry gyakorlatilag azonnali eredményt ígér - az én esetemben csak akkor tudtam magát az ízzadást ellenőrizni, amikor megszűntek a fentebb említett panaszaim. Akkor azt tapasztaltam, hogy jó 80%-százalékkal mérséklődött az ízzadásom, de nem szűnt meg teljesen. Mondjuk már ezt is igazán jó eredménynek könyveltem el. A kezelés tavasszal - áprilisban zajlott. Kb 2 hónapra rá kiderült, hogy babát várok. A nyarat Koreában töltöttük - azalatt a 2,5 hónap alatt használtam ízzadásgátlót is, de viszonylag jól kontrollálható volt az ízzadásom. Azért kissé bántott a dolog, hogy nem vagyok olyan szerencsés, mint akiknek 1 kezelés örök megoldást eredményezett volna.


Update - Eredmény 8 hónap után:

Sajnos az ízzadásom továbbra is Velem van - kicsit máshogyan, mint korábban. Jelenleg azt tapasztalom, hogy a stresszesebb helyzetekben nagyon le tud verni a víz, míg az átlag hétköznapokban egészen normálisnak mondható. Gondolom annak is van némi ráhatása a dologra, hogy 8 hónapos terhes vagyok, ami a hőháztartást megint megbolondítja egy kicsit. Ezért igazán kíváncsian várom, hogy szülés után milyen irányba mozdul majd a dolog?

Azt már tudom, hogy vagy mégegy Miradry kezelést vagy egy másik - szintén manapság divatos - rádiófrekvenciális kezelést fogok alkalmazni. Mert minden vágyam, hogy az ízzadásgátló dezodoroktól végleg elköszönhessek, illetve hogy ettől a "béklyó"-tól örökre megváljak.


Folytatás várható...


Köszönöm, hogy elolvastad és várlak vissza legközelebb is!


Üdvözlettel:

Thekimfamily Orsi








2 213 megtekintés1 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
Blog: Subscribe
bottom of page